Mission 2 – Trusselsvurdering og Risikoanalyse
Dét skal du vide, før du går i gang
Vurderingskriterier
Eleverne har gennemført den valgte mission
Eleverne demonstrerer relevant viden om digital sikkerhed og kan bruge fagudtryk, som er relevante for den valgte case
Eleverne fremlægger deres problemstilling, research, designvalg og løsning klart og præcist, og de har forskellige produkter med, som understøtter deres formidling
Eleverne har lavet en original og troværdig løsning, hvor sammenhængen mellem deres research og missionens problemstilling er klar.
Download missionen og begrebsplakaten her!
Anbefalede videoer til missionen
Hvordan beskytter vi Danmarks kritiske infrastruktur? v. Jess Stausholm
Jess Stausholm er Senior Technology Director ved TDC NET og forholder sig til trusler hver dag i hans arbejde. Han vil fortælle om hvilket trusselsbillede de oplever i telesektoren og hvorfor det er vigtigt at vi gør alt for at beskytte Danmarks kritiske infrastruktur?
Hvad påvirker trusselsbilledet i Danmark? v. Mikael Vingaard
Mikael Vingaard har arbejdet med IT-sikkerhed de sidste 20 år og udelukket med OT (operationel teknologi) sikkerhed siden 2014 og driver i dag én af verdens førende ICS/SCADA honeypot netværk. Mikael fortæller om hvordan fx IoT åbner døren for mange hackere.
Hvad er en risikoanalyse? v. Rebekka Kurland
Rebekka Kurland er Cyber Security Risk Manager hos Mærsk, og har beskæftiget sig utrolig meget med risikoanalyse og trusselsvurdering i løbet af hendes karriere indenfor cybersikkerhed. Rebekka vil fortælle jer om hvordan man udarbejder en god risikoanalyse.
Sådan laver man en omverdensanalyse v. Linda Pedersen
Hvordan er det lige at man laver en god omverdensanalyse? I denne video vil Linda fortælle jer om hvordan I bruger modellen bedst – og give jer konkrete eksempler i forhold til cybersikkerhed.
Hvordan kan Cybermissionen indgå som en del af undervisningen?
Læs mere om det nedenfor!
Cybermissionen – Gymnasierne
Cybermissionen er velegnet til arbejdet med it-sikkerhed i informatik og/eller i fællesfaglige forløb på STX, HHX og HTX.